BASISSCHOOL
GROEIEN IN EIGEN RITME
Bij Heel Wijs geloven we dat leren geen vast programma is, maar een levend proces. Een ontdekkingstocht die zich ontvouwt in verbinding met het kind zelf, de groep en de natuurlijke ritmes van het leven.
Kinderen leren met hoofd, hart én handen en ontwikkelen zich zo tot veerkrachtige wereldburgers. Niet alleen door denken en doen, maar ook door voelen, spelen, bewegen en stil zijn. Leren is voor ons niet iets dat moet, maar iets dat mag gebeuren, als het veilig voelt en als het betekenis heeft.
ONTWIKKELEN IN EIGEN TEMPO
Elk kind groeit in zijn eigen tempo, op zijn eigen manier. Kinderen plannen hun dag zelf, met hulp van de coaches. Ze werken vanuit een planbord en hebben een eigen lade waarin hun materialen en werk opgeslagen liggen. Zo leren ze kiezen, plannen, reflecteren en verantwoordelijkheid nemen.
Kinderen oefenen bij Heel Wijs basisvaardigheden zoals taal en rekenen op een toegankelijke en speelse manier. Ze krijgen duidelijke instructie, maar mogen zelf kiezen hoe ze met de leerstof aan de slag gaan. Sommigen werken graag in een werkboekje, anderen leren liever door te bewegen, te spelen, te bouwen of creatief bezig te zijn. Ook buitenwerken is een waardevolle optie. Zo sluiten we aan bij de natuurlijke leerstijl van ieder kind en blijft leren levendig, betekenisvol en afgestemd.
GROEIKAART
De groeikaart geeft zicht op wat het kind kan kiezen in de werkblokken en functioneert tegelijkertijd als registratiemodel voor coaches om bij te houden aan welke doelen de kinderen hebben gewerkt.
GROEIKOMPAS
Tkeer per jaar wordt het groeikompas geschreven voor ieder kind, wat de ontwikkeling van het kind inzichtelijk maakt en waar er nog groeikansen liggen. Dit wordt vormgegeven door het IB Learner Profile van het IB, de negen veerkrachtsleutels uit het Quantum Alignment Framework™ en de zeven menselijke vermogens van Meester Met Missie.
GROEIPORTFOLIO
Een rijk gevulde map vol bewijs van ontwikkeling, expressie en eigenheid volledig vanuit het kind gemaakt met ondersteuning van de coach. Drie keer per jaar gaat dit mee naar huis om thuis te vertellen, te delen en te herbeleven wat op school is meegemaakt.
EEN DAG BIJ HEEL WIJS
Elke dag start met een ruime inlooptijd (tussen 8.00 en 8.45 uur). Er hoeft nog niets, dit is een moment om rustig te landen. Kinderen nemen afscheid van hun ouders buiten, waarna ze zelfstandig de school binnenkomen. Kinderen die meer tijd nodig hebben bij het afscheid, kunnen eerder komen zodat de dag om 9.00 uur ontspannen kan beginnen.
Daarna kiezen de kinderen zelf hoe ze willen starten: met een rustcirkel of een beweegcirkel, waarin dezelfde inhoud op verschillende manieren wordt aangeboden. Dit geeft ruimte om af te stemmen op de eigen energie van dat moment: wil ik vertragen of activeren?
Aansluitend plannen we samen de dag in de lunchruimte. Het terrein is opgedeeld in zones: rustzone, creatieve zone, speelzone, buitenzone en het bos. Kinderen kiezen zelf in welke zone ze willen werken aan hun doelen.
–
09:30 – 10:30 | BLOK 1
Groei in basisvaardigheden
–
Dit is het meest gestructureerde deel van de dag. Kinderen werken aan taal, rekenen en andere basisvaardigheden via werkboekjes of spelenderwijs in de zones. De keuze ligt bij het kind: werk ik op papier, buiten met stoepkrijt of in de speelzone? Belangrijk is dat ze het doel herkennen en ermee aan de slag gaan op een manier die bij hen past.
–
10:30 – 11:00 | PAUZE
Fruitmoment en vrije tijd of rustmoment
Gezamenlijk fruit eten, het liefst buiten. Daarna vrije speeltijd.
–
11:00 – 12:00 | BLOK 2
Ontdekking en verbreding
In dit begeleide blok ontdekken kinderen nieuwe onderwerpen of vaardigheden. Denk aan bewegingsonderwijs, groepsspellen, onderzoekend leren, sporthalbezoek of zwemmen (1x per week). Hier bieden we workshops en groepsactiviteiten aan die inspireren en uitdagen.
–
12:00 – 13:00 | LUNCH
Gezamenlijke lunchen in twee groepen
Warme biologische lunch in twee groepen (jong en oud), met een moment van rust en stilte. Daarna ontspanning en vrije tijd.
–
13:00 -14:00 |BLOK 3
Creatie en expressie
Kinderen werken aan hun eigen project of een gezamenlijk eindproject binnen het thema. Hier komen expressie, kunst, muziek en presentatie samen. Wat in blok 1 is geleerd en in blok 2 is ontdekt, krijgt hier vorm en betekenis.
We kiezen nu bewust voor deze heldere blokkenstructuur om veiligheid, ritme en overzicht te bieden in de overgang van regulier naar vernieuwend onderwijs. Vooral kinderen met schoolervaring hebben hier baat bij. Maar we bewegen stap voor stap richting meer vrijheid en holistische samenhang.
–
14:15 – 14:30 | AFSLUITING
Samen reflecteren en de dag doorspreken
Samen sluiten we de schooldag af en reflecteren we op hoe we deze dag ervaren hebben.
We delen verhalen, luisteren naar elkaar en wensen elkaar een fijne dag verder.
LEEROMGEVING VOL VERWONDERING
Kinderen brengen een groot deel van hun dag door op school. Daarom creëren we een omgeving die niet alleen functioneel is, maar ook voedend, inspirerend en natuurlijk. Een plek waar kinderen zich vrij voelen om te ontdekken, spelen, creëren, voelen en tot rust te komen.
Onze leeromgeving is opgebouwd uit zones die ieder een eigen energie en functie dragen. We werken zoveel mogelijk met natuurlijke materialen, zachte kleuren en een huiselijke sfeer. Elk hoekje nodigt uit tot een ander soort spel, leerproces of ontmoeting.
RUSTZONE
Een rustige plek waar kinderen kunnen lezen, mediteren, tekenen, schrijven of gewoon even niets hoeven. Hier mogen ze tot zichzelf komen, hun zenuwstelsel tot rust brengen en opladen op hun eigen tempo in een huiselijk ingerichte ruimte. Hier vind je de meditatiehoek, leeshoek, rustige werkplekken en in de middag de muziekhoek.
SPEELZONE
In deze ruimte komt de fantasie tot leven. Kinderen spelen rollenspellen, verzinnen verhalen en oefenen sociale interacties. Een plek waar verbeelding, samenwerking en zelfexpressie vanzelf ontstaan. Ook vind je hier de bouwhoek, huishoek, themahoek, taalhoek, rekenhoek, en creatieve hoek. Vooral het jonge kind brengt veel tijd door in deze ruimte.
CREATIEVE ZONE
Hier stroomt de creativiteit. Kinderen tekenen, schilderen, bouwen, timmeren, kleien en creëren met hun handen én hun hart. Alles wat van binnen leeft, mag hier zichtbaar worden in vorm en kleur. Er zijn meerdere werkplekjes ingericht zodat er genoeg ruimte is voor kinderen om de fantasie de vrije loop te laten gaan.
LUNCHRUIMTE
In deze warme, rustige ruimte eten we samen. We serveren biologische, vers bereide maaltijden in rust en aandacht. De lunch is meer dan voeding, het is een moment van verbinding, vertraging en gezamenlijkheid. Tevens plannen we hier de dag met de kinderen bij het planbord. Het is een centraal gelegen plek binnen de school en een plek van samenkomen en verbinden. Regelmatig lunchen we buiten.
BUITENTERREIN
Onze tuin en buitenterrein nodigen uit tot bewegen, ontdekken, tuinieren en natuurbeleving. Hier wordt leren tastbaar, zintuiglijk en levendig met blote voeten in het gras of een handvol aarde in de hand. We hebben mogelijkheden voor een kampvuur, een terras met werkplekken, een fruisbosje, moestuin, konijnen, skelters, mountainbiken en vanaf volgend jaar hebben we een eigen amfitheater en sportveldje.
BOS
Het bos is ons verlengde klaslokaal: een plek vol ritme, rust en verwondering. Kinderen leren er van de seizoenen, van dieren, van stilte en van avontuur. Hier groeit hun verbondenheid met het grotere geheel. Bosspellen, een trimbaan, een speeltuin, een sporthal, het zwembad, een park met kunstobjecten, alles is via het bos, wat zich direct aan ons terrein zich bevindt, te bereiken.
HOLISTISCHE PEDAGOGIEK
Bij Heel Wijs bouwen we een rijke pedagogiek waarin meerdere raamwerken samenkomen om kinderen te begeleiden in hun volledige ontwikkeling, van innerlijke kracht tot wereldwijsheid. We hanteren een holistische visie waarin fysieke, mentale, emotionele, energetische en spirituele aspecten samenkomen in een harmonieuze bedding.
THEMATISCH & ONDERZOEKEND LEREN
We werken met verbindende thema’s die terugkomen in het hele kindcentrum. Elk thema nodigt uit tot verkenning, verbeelding en verdieping. Voorbeelden zijn:
- Wij groeien en bloeien
- Wij gaan op reis
- Wij onderzoeken onze natuur
Ieder kind onderzoekt het thema op zijn eigen niveau, in zijn eigen tempo en op een manier die past bij zijn of haar leerstijl. Binnen elk thema is ruimte voor eigen projecten: kinderen kiezen een invalshoek die hen aanspreekt, stellen hun eigen vragen en geven hun onderzoek vorm met hoofd, hart en handen.
Nu werken we nog met vaste blokken (groeien, ontdekken, maken) en een vaste structuur van gestuurd via begeleid naar vrij leren, maar we bewegen toe naar een dagstructuur waarin onderzoekend leren de basis vormt en we blokoverstijgend werken in de frequenties van Herinneren. Belichamen. Creëren. een ontwikkelingsmodel voor kinderen als volwassenen. Daarbij gebruiken we het curriculum van Meester Met Missie die de ontwikkeling van de mens in Zeven Menselijke Vermogens heeft ingedeeld en gebruiken we de principes van onderzoekend leren.
- Transdisciplinaire Thema’s – onderzoekend leren over de grenzen van vakken heen
- Menselijke Vermogens – zeven vermogens die de ontwikkeling van de mens structureren
Onderzoek krijgt bij ons vele vormen. Soms schrijft een kind een verhaal, soms bouwt het een maquette, zingt een lied, maakt een schilderij of voert een toneelstuk op. Verbeelding en expressie zijn volwaardige onderdelen van het leerproces.
Leren doen we vaak samen, in duo’s, kleine groepjes of met de hele groep. Kinderen leren afstemmen, luisteren, ideeën delen en samen iets nieuws creëren. De coach is in dit proces geen zender van kennis, maar een gids: iemand die vragen stelt, meedenkt, materialen aanreikt en het kind helpt zijn eigen pad te vinden.
Aan het einde van elk thema reflecteren kinderen op hun proces: wat heb ik geleerd, wat ging goed, wat vond ik lastig, wat wil ik verder onderzoeken? Hun creatie of proces wordt gepresenteerd, niet ter beoordeling, maar als viering van groei.
COACHES
Onze begeleiders heten coaches. Ze begeleiden niet alleen het leren, maar ook de mens die het kind is.
Elke coach brengt een eigen specialisme mee. Van onderwijs, kunst en taal tot beweging, psychologie, natuur of gezondheid. Die rijkdom zorgt voor een veelzijdige, afgestemde leeromgeving waarin kinderen vanuit verschillende invalshoeken worden gezien en gevoed.
Een coach bij Heel Wijs:
• biedt veiligheid én uitdaging
• prikkelt vanuit nieuwsgierigheid
• beweegt mee met het kind, zonder het tempo te bepalen
• werkt samen in een team van reflectieve professionals
• spiegelt vanuit liefde
Coaches stemmen dagelijks onderling af, delen observaties, en ontwikkelen zich voortdurend via intervisie, nascholing en reflectie. Zo groeit niet alleen het kind, maar ook het team.
We gebruiken tools zoals astrologie, cyclisch bewustzijn en
Quantum Human Design™ om subtiel af te stemmen. Niet als waarheid, maar als spiegel ,soms voor het kind, soms voor de coach zelf. Altijd intuïtief, nooit dwingend. Want ieder kind is uniek. En dat vraagt om begeleiding die niet standaard is, maar afgestemd.
DE GOUDEN DRIEHOEK
Bij Heel Wijs staat het kind in het midden van de Gouden Driehoek: kind, ouder en coach. Iedere punt van deze driehoek heeft een eigen, waardevolle rol. Samen vormen zij een stevige bedding waarin het kind kan groeien. We vinden het belangrijk dat het duidelijk is wie welke verantwoordelijkheid draagt en mag pakken.
Samenwerking in de praktijk
We werken toe naar co-creatie, stap voor stap, vanuit wederzijds vertrouwen en helderheid over de kaders.
Daarom:
-
voeren we twee geplande oudergesprekken per jaar (maart en september)
-
stemmen we tussentijds af wanneer nodig
-
delen we wat we zien, voelen en ervaren bij het kind
-
luisteren we actief naar wat er thuis leeft
Tijdens oudergesprekken staat het groeikompas centraal: wat gaat de school doen, en wat kunnen ouders thuis doen om het kind te ondersteunen? De afstemming is gelijkwaardig, de verantwoordelijkheid gedeeld, binnen de kaders die de school stelt.
OUDER
De ouder kent het kind in de thuissituatie: de verhalen, gewoonten en context die een compleet beeld geven.
Ouders dragen bij door:
-
-
het bieden van een veilige, liefdevolle thuisomgeving
-
het ondersteunen van de ontwikkeling buiten schooltijd
-
het delen van relevante informatie over het kind en de thuissituatie
-
het tonen van openheid, zelfreflectie en bereidheid tot samenwerken
-
vertrouwen in de visie en aanpak van de school
-
KIND
Het kind is de kern. We luisteren naar zijn of haar stem, kijken naar behoeften en talenten, en erkennen dat ieder kind unieke kwaliteiten en een eigen tempo heeft.
Het kind draagt bij door:
-
actief en nieuwsgierig deel te nemen aan het leerproces
-
respectvol om te gaan met zichzelf, anderen en de omgeving
-
verantwoordelijkheid te nemen voor eigen gedrag en afspraken na te komen
-
open te staan voor feedback en nieuwe uitdagingen
-
hulp te vragen wanneer iets moeilijk is
-
trots te zijn op eigen inspanningen en successen
COACH
De coach ziet het kind in de leer- en speelomgeving en begeleidt de ontwikkeling binnen de pedagogische visie van Heel Wijs.
De school en coaches zijn leidend in de inhoud en vorm van het onderwijs. We laten ons informeren door ouders, maar nemen als team de pedagogische en didactische beslissingen.
Onze verantwoordelijkheid ligt in:
-
-
het vormgeven van onderwijs binnen onze visie
-
het creëren van een veilige, rijke en afgestemde leeromgeving
-
het observeren, begeleiden en documenteren van de ontwikkeling
-
het stellen van kaders en het bieden van structuur en richting
-
het voeren van oudergesprekken, opstellen van groeikompas en groeikaart
-
Brede ouderbetrokkenheid
Bij Heel Wijs gaat ouderbetrokkenheid verder dan gesprekken. We nodigen ouders uit om praktisch en inhoudelijk mee te doen:
-
helpen bij activiteiten of in de buitenruimte
-
deelnemen aan ouderavonden en verdiepende sessies
-
verbinden met andere ouders
-
bijdragen aan thema’s met verhalen, talenten of ervaringen
Via de Heel Wijs Academy bieden we inspiratie en bewustwording rond opvoedspiegels, veerkracht, zelfzorg en cyclisch ouderschap. Zo versterken school en thuis elkaar, en blijft de Gouden Driehoek stevig staan, met het kind altijd in het midden.
WATERVEILIGHEID & ZWEMLESSEN
Binnen Heel Wijs bieden we in samenwerking met Children of the Water een uniek waterveiligheidsprogramma aan voor kinderen vanaf 2 jaar. Deze methode draait om vertrouwen, ontwikkeling en zelfredzaamheid in en rond water.
Wat houdt het in?
– Eén-op-één sessies gericht op Self Rescue, Swim‑Float‑Swim, en verdere zwemtraining afgestemd op het kind
– Kinderen leren adem- en drijftechnieken, draaien op hun rug, ontspannen blijven in het water en zwemmen naar een
veilige plek of volwassene veelal met kleding aan
De lessen zijn ontworpen om veerkracht en zelfvertrouwen te vergroten, met aandacht voor individuele behoeften en tempo
ONDERWEG NAAR HET ONDERWIJS VAN DE TOEKOMST
Bij Heel Wijs bouwen we aan toekomstgericht, holistisch onderwijs. Maar dat gebeurt niet in één dag. We zitten volop in transitie, in onze werkwijze, visie én vorm.
We bevinden ons in de overgang van het oude schoolsysteem naar een nieuwe, holistische vorm van leren. Vanuit bewustzijn kiezen we ervoor om sommige vertrouwde elementen uit het reguliere onderwijs tijdelijk te behouden, zoals werkboekjes of instructieblokken. Niet als doel, maar als brug.
Deze structuur biedt veiligheid voor kinderen (en ouders) die vanuit het oude systeem instromen. Zo bouwen we stap voor stap aan een bedding waarin steeds meer ruimte ontstaat voor onderzoekend, ervaringsgericht en afgestemd leren.
We bewegen van onderwijs als overdracht naar leren als herinneren, belichamen en creëren.
Van structuur als houvast naar structuur als bedding. Van weten wat je leert, naar voelen waarom je leert.
We geloven in transparantie. Daarom delen we graag waar we nú staan en waar we naartoe bewegen. Zodat je als ouder of geïnteresseerde weet wat je kunt verwachten.
🌱 Wat nu al zichtbaar is:
- Een dagstructuur met ruimte voor spel, rust, expressie en eigenaarschap
- Thematisch, ervaringsgericht onderwijs met betekenisvolle afsluitingen
- Bewuste voeding, beweging, natuur en emotionele ondersteuning
- Coaches met diverse expertises en liefdevolle begeleiding
- Portfolio’s, groeikaarten en groeikompassen i.p.v. toetsen en rapporten
- Oudergesprekken en samenwerking met ouders als pedagogisch veld
🚧 Wat nog in ontwikkeling is:
- De overgang van thematisch werken naar écht onderzoekend leren (inquiry-based)
- Gebruik van astrologie, cyclisch bewustzijn en Quantum Human Design™ als afstemmingsinstrument
- Vervlechting van basisvaardigheden met de interesses van het kind
- Een buitenruimte die uitnodigt tot zwerven, bouwen, ontdekken en creëren
- Integratie van levensvaardigheden, gezondheid en zelfkennis als vaste onderdelen van het curriculum
- Opleiding van coaches in nieuwe werkwijzen en bewustzijnsontwikkeling
- En meer…
PRAKTISCH
Openingstijden
Ma, Di, Do, Vr | 51 weken per jaar
(m.u.v. feestdagen en tussen kerst en oud & nieuw)
Brengmoment
Tussen 8.00 – 08:45 uur
Haalmoment
Om 14:30 óf tussen 17.00 – 18.00 uur
Vakanties en vrije dagen
Ouders kunnen, in overleg, flexibel vakanties en snipperdagen opnemen.
Wij zijn niet gebonden aan de vastgestelde schoolvakanties van de overheid.
Dat geeft de mogelijkheid om buiten het seizoen op vakantie te gaan.
All-in tarieven
Wij hanteren één all-in tarief voor zowel school als BSO.
Dit tarief is inclusief gezonde voeding, zwemlessen en activiteitenaanbod.
WE NODIGEN JE GRAAG UIT!
Wil je ervaren hoe het voelt bij ons, kennismaken of meer informatie?
Neem dan contact op via onderstaand contactformulier.